1.g-elever fra Erhvervsskolen Hamlet i Hillerød bryder ud i spontane klapsalver, da deres robot har kørt den første lille strækning på labyrintbordet.
Eleverne er på besøg på DTU, hvor Matematicum og en gruppe undervisere har arrangeret en sjov og lærerig dag. Eleverne bliver udfordret med øvelser og eksperimenter og hører fantastiske fortællinger om matematik, informatik og biologi og om, hvordan fagene kan anvendes i spændende og overraskende sammenhænge.
Matematik mellem hænderne
'At bygge en robot med LEGO’s Mindstorm-klodser, er en fantastisk mulighed for at få matematik mellem hænderne', siger lektor Poul Hjorth, DTU Matematik. Sammen med lektor Jens Starke, DTU Matematik, står han for dagens undervisning af de 60 elever, der fylder godt op i DTU’s Auditorium 35 i bygning 306.
Verdensmesterskaber i robotfodbold
'Når I bygger en robot, skal I forstå, både hvordan den skal konstrueres, og hvordan den skal programmeres. Og til det formål er matematikken uundværlig', fortsætter Poul Hjorth og viser et power point-show for eleverne, der understreger de utrolige perspektiver, udviklingen inden for robotteknologien fører med sig. I den mere underholdende ende af undervisningen viser Poul Hjorth en robot, der slår vejrmøller, en robot der sparker til en fodbold og til sidst dagens scoop: verdensmesterskabet i robotfodbold, afholdt i Atlanta 2007.
'De skal programmeres, så de er i stand til at gå uden om hinanden og uden om modstanderne, at finde bolden, at finde sin egen plads og banehalvdel og selvfølgelig at finde målet og få bolden i nettet. Det er temmelig avanceret og enormt udfordrende og ligger lige på kanten af, hvad vi kan i dag', fortæller Poul Hjorth.
1.g griber tavlekridtet
Nu er det elevernes tur til at programmere en robot. De stimler sammen om et bord, hvor der er optegnet en labyrint. Lektor Jens Starke har overtaget undervisningen, og spørgsmål og svar fyger gennem luften. En elev har taget kridt i hånden og begynder sammen med et par kammerater at skrive tal og tegn på tavlen for at regne ud, hvor mange motoromdrejninger der skal til, før robotten har kørt 10 centimeter.
'Jeg har leget meget med Lego, så derfor ligger det lige for at kunne svare', siger Magnus Mikkelsen, 1.g, Erhvervsskolen Hamlet og fortsætter:
'Det er fantastisk spændende at høre om, hvad robotter kan bruges til fx inden for bilindustrien, og at de snart kan overtage rigtig mange af de opgaver, der i dag skal mennesker til at udføre'. Magnus Mikkelsen overvejer at blive arkitekt, men synes også, at ingeniørstudiet trækker.
Betina Grysbæk, 1.g, Erhvervsskolen Hamlet, synes, det har været meget spændende at høre om alle de arbejdsopgaver, robotter kan udføre.
'Jeg havde slet ikke tænkt på, at robotter kan bruges til så mange ting, både til at sende udstyr og materialer ud i rummet for at bygge eller reparere rumstationer, indsamle prøver på Mars og til at foretage operationer inde i dyr og mennesker, uden at kirurgen behøver at bruge kniven først. Jeg kunne godt tænke mig at arbejde i sundhedsvæsnet, og jeg synes, det var rigtig interessant, at fremtidens robotter kan konstrueres så små, at de kan sendes ind via blodårerne og samle sig selv inde i hjertet og herefter fx reparere en hjerteklap. Det er der virkelig perspektiver i', slutter Betina Grysbæk.